【報告】北京民生現代美術館の特別展に協力【古典籍・文化財デジタルアーカイブ研究センター】
2024.05.09
2024年4月18日(木)北京民生現代美術館を訪問し、現在開催されている「文明の融合:駱駝の鈴の響〜シルクロード芸術大展(文明的融合:驼铃声响——丝绸之路艺术大展)」を鑑賞しました。この展覧会では、龍谷ミュージアム2階に常設しているベゼクリク石窟の復元展示のデータを、DARCが提供しました。
本展示は、龍谷大学古典籍デジタルアーカイブ研究センター(DARC)によって作成された復元データに基づき製作されたものである。
中国・新疆ウイグル自治区のトルファン郊外にあるベゼクリク石窟寺院第15号窟の壁画は、世界各国に分散している。現地に残る壁画はわずかであり、ロシア、インド、韓国、ドイツ等に分蔵され、一部は図録にのみ残るものもある。DARCでは、これらの画像を基にデジタル処理し、学術的見地から不足部分を補完して復元したものである。現在、龍谷ミュージアムでは、第15号窟の回廊の一部を原寸大で復元展示している。
https://museum.ryukoku.ac.jp/bezeklik/
柏孜克里克石窟第15窟(数字复原)
柏孜克里克石窟位于新疆维吾尔自治区吐鲁番市的木头沟。目前学界认为石窟始凿于麹氏高昌时期(公元6世纪),现存的石窟多数修凿于高昌回鹘时期(10至13世纪)。其中,修凿于11世纪的柏孜克里克石窟第15窟可谓是高昌回鹘佛教艺术的登峰造极之作。
目前,15窟原窟内的壁画已所剩无几,大部分藏于俄罗斯、日本、韩国、印度、德国等地的博物馆,还有一部分仅见于相关图录。近些年,日本龙谷大学古典籍数字档案研究中心对壁画图像进行了数字化处理,从学术的角度复原了石窟,并按照原窟的尺寸制作了石窟的部分模型,现陈列于龙谷大学博物馆。
本次展出的柏孜克里克石窟第15窟根据龙谷大学古典籍数字档案研究中心(DARC)提供的数据复制还原。
On the Mutou Valley of Turpan in the Xinjiang Uyghur Autonomous Region, are the Bezeklik Cave Temples. It is said that the Bezeklik Cave Temples originated around the 6th century. Most of the cave temples that remain today date back to the West Uyghur Kingdom around the 10th to 13th centuries. Out of these, the wall paintings of Number 15 Cave of the Bezeklik Cave Temples built around the 11th century can be said as being the apex of Uyghur Buddhist art.
Currently, very few murals are left in the original locations of Number 15 Cave. Most of the wall paintings are collected by museums in Russia, Japan, Korea, India, and Germany, and a portion of them are only accessible through relevant catalogs. In recent years, Digital Archives Research Center (DARC) at Ryukoku University digitally restored the wall paintings that were depicted in the Number 15 Cave from an academic perspective and recreated them in their actual sizes, which are displayed in Ryukoku Museum now.
Number 15 Cave of the Bezeklik Cave Temples displayed in this exhibition is reproduced based on digital data provided by DARC at Ryukoku University.
北京民生現代美術館
http://www.msam.cn